Sla over naar inhoud
Background
Interview

Recht doen aan de situatie

Sidney Lubbinge
Jurist Letselschade
Sedgwick

Recht doen aan de situatie

Interview
13-09-2022
Sidney Lubbinge
Sedgwick
Als Letselschadebehandelaar binnen Sedgwick neem je een unieke positie in. Doordat wij het werk verrichten voor verschillende verzekeraars en eigenrisicodragers als supermarkten, hotelketens of vervoersmaatschappijen, krijg je met heel veel verschillende situaties te maken.

Als Letselschadebehandelaar binnen Sedgwick neem je een unieke positie in. Doordat wij het werk verrichten voor verschillende verzekeraars en eigenrisicodragers als supermarkten, hotelketens of vervoersmaatschappijen, krijg je met heel veel verschillende situaties te maken.

‘Verzekeraars wordt nog wel eens zuinigheid verweten, met de hand op de knip schades afhandelen. Die aanname staat in schril contrast met de manier waarop ik en ons hele team werken. Ons uitgangspunt is dat slachtoffers krijgen waar ze recht op hebben, niet alleen in financiële compensatie, maar ook in praktische oplossingen om daarmee een zo snel mogelijk herstel te realiseren. Daar maak ik mij hard voor.’

Sidney Lubbinge werkt als Letselschadebehandelaar bij Sedgwick. Hij begon er zijn loopbaan als werkstudent. ‘Ik studeerde Rechten aan de Hanze Hogeschool in Groningen en vond het leuk om daarnaast werkervaring op te doen. Dat begon met een flexibel rooster waarin ik zelf mijn beschikbaarheid kon aangeven op de afdeling die de schadebehandeling van opstal-, ongevallen en woonlastenverzekeringen doet. Dat vond ik zo leuk dat ik er al snel 4 dagen per week werkte. Goed voor mijn eigen ontwikkeling, minder voor mijn studietempo. Na half jaar kreeg ik de kans om bij de behandeling van letselschades de behandelaren te ondersteunen. Een schot in de roos, helemaal toen ik kort daarna kon doorschuiven naar de positie van Letselschadejurist.’

Unieke positie

Als Letselschadebehandelaar binnen Sedgwick neem je een unieke positie in. Doordat wij het werk verrichten voor verschillende verzekeraars en eigenrisicodragers als supermarkten, hotelketens of vervoersmaatschappijen, krijg je met heel veel verschillende situaties te maken. We treden voor hen op en dat geeft je een uniek kijkje in hun keuken.
Wat ik daarnaast als erg prettig ervaar is dat er binnen de Sedgwick organisatie veel kennis aanwezig is waar we op terug kunnen vallen. Op talloze terreinen hebben we specialisten in huis met wie je kunt sparren over de beoordeling van een aansprakelijkheidsvraagstuk of je kunnen helpen bij het vinden van creatieve oplossingen, bijvoorbeeld in natura. Juist dat laatste bieden we steeds vaker aan. Een kind dat thuis moet zitten vanwege een botbreuk, studiebegeleiding aanbieden in plaats van alleen maar financiële compensatie achteraf. Die afwisseling en dynamiek maakt mijn werk zo leuk!

Dankbaar werk

Slachtoffers helpen is dankbaar werk. Niet altijd even makkelijk omdat het persoonlijke leed emoties met zich mee kan brengen. Maar juist op dat punt kun je het verschil maken. Het stelt wel eisen aan je gesprekstechnieken. In het begin liet ik mij nog wel eens op het verkeerde been zetten door niet door te vragen. Vroeg je hoe het ging en nam je genoegen met het antwoord: goed. Bleek later dat het slachtoffer al maanden het bed niet uitkwam. Juist door nieuwsgierig te zijn, ben je in staat beter te helpen. En ook voor een slecht bericht moet je niet weglopen. Het geeft je juist de kans het verschil te maken.’